Portals
Gemeente Molenwaard

Gemeente Molenwaard kan zonder gemeentehuis: digitaal en toch persoonlijk

Gemeenten moeten bezuinigen en burgers verlangen een steeds betere dienstverlening. De gemeente Molenwaard kan zonder gemeentehuis en zelfs de burgemeester heeft geen vaste werkplek meer. ICT blijkt een prima hulpmiddel om de relatie met inwoners te verbeteren.

Klantcase

Lees de hele klantcase

Wij vertellen je graag meer over deze case en helpen je met jouw uitdagingen op het gebied van cloud en connectiviteit.

“Het is grappig dat er vaak een crisis nodig is om te zorgen dat je een pioniersfunctie kunt vervullen,” vertelt Jan Meijsen, ICT-manager van de gemeente Molenwaard. In 2013 is de fusiegemeente Molenwaard ontstaan (zie het kader Van Molenwaard naar Molenlanden). “Toen we eruit waren hoe de nieuwe gemeente ging heten, kwam de volgende vraag: waar komt het gemeentehuis? Een businesscase leerde ons dat een nieuw gemeentehuis ons 15 miljoen kostte. Dat leverde een spanning op, want er was door de drie gemeenten ieder 1 miljoen gereserveerd. Kortom een tekort van 12 miljoen. Een dergelijke financiële uitdaging is vaak nog wel op te lossen, maar dat zou consequenties kunnen hebben voor de lokale lasten. Dat wilden wij als nieuwe gemeente niet.

Vanuit de services en producten van een gemeente heb je strikt genomen een gemeentehuis alleen nodig voor de aanvraag en het ophalen van een rijbewijs en een paspoort of identiteitskaart. Niet voor het schrijven van beleid of representatieve aangelegenheden zoals huwelijken of ontvangst van bijvoorbeeld de Commissaris van de Koning. We hebben prachtige panden in onze gemeente en streek die veel representatiever zijn dan onze gemeentehuizen. Dat heeft ons doen besluiten het gemeentehuis gewoon te schrappen en de gereserveerde 3 miljoen euro te claimen voor het innovatieproject.”

Klantcase

Lees de hele klantcase

Wij vertellen je graag meer over deze case en helpen je met jouw uitdagingen op het gebied van cloud en connectiviteit.